Det nordlige Californien Rundt

En rejsedagbog

Få inspiration til din rejse i autocamper i vores rejsedagbog fra det nordlige Californien.

FORSIDE » Dag 5: Avenue of the Giants

Dag 5: Avenue of the Giants

Avenue of the Giants med kilometer efter kilometer med lutter kæmpetræer er dagens højdepunkt. Men det var heller ikke skidt at opleve Drive Thru Tree, få adgang til nettet i vores hyggelige autocamper og et ekstra fleecetæppe til natten. Overnatning ved Kmart.

Kold tåge over Californien

Det er en grusomt kold morgen, og tågen har ikke sluppet taget i Californien. Vi diskuterer, hvilken retning vi skal tage på vejen. Det bliver en dum snak, for vi ved ikke nok om mulighederne. Vi har ikke internet. Stemningen er ikke den bedste over morgenkaffen. Der er heller ingen by i nærheden. Faktisk var her engang en fin en af slagsen, Navarro, som i kraft af sin savmølle blomstrede i slutningen af 1800-tallet. I 1883 gik savmøllen konkurs og i 1906 blev stedet ramt af et voldsomt jordskælv. Siden har både oversvømmelser og brande hærget. Kun The Company House og Captain Fletchers Inn står tilbage i dag – begge idylliske træhuse som lokale kræfter forsøger at redde fra forfald.

I mangel af en plan, bryder vi op. Vi sætter kursen mod nord i håbet om, at vejret er bedre forude. Vi er så heldige at finde en Starbucks i den lille by Albion ikke ret langt længere fremme. Latte og internet – og vi er langtfra de eneste. Update hjemmefra, strøm på PC’en. I autocamperen skal generatoren køre, når man lader, så det undgår vi helst på grund af støjen.  Her er varmt, så der ryder hurtigt et par timer.

Starbucks latte smager ganske vidunderligt, når man kun har fået nescafé i en uge – især når der er gratis wifi til.

Humboldt Redwoods State Park rummer de største redwoods, der er tilbage – i verden.

Avenue of the Giants og Humboldt Redwoods State Park

Vi ser på Google Maps, at vi ikke er langt fra Avenue of the Giants. Det er en vejstrækning i Humboldt Redwoods State Park. Det er her, at man kan møde nogle af de største redwoods, der er tilbage. De er mere end 2000 år gamle. Stedet er i øvrigt nr. 1 på Lonely Planets top 10 for USA i 2018.

Det er intet mindre end perfekt, for skoven ligger på god afstand af Stillehavet. Vi kan derfor være nogenlunde sikre på, at vi går fri af tågen.

Vi fortsætter langs den smukke kyst lidt endnu, men snart slipper vejen havet, og vi bevæger os længere ind i land. Det giver varmere temperaturer og sol.

I samme åndedrag brager Highway 1 ind i Highway 101. Vi er ganske enkelt ved et af de vigtige vej-T’er på turen: Highway 1’s ende (eller – for nogen – begyndelse). Vi svinger til venstre og ud på på US 101, som fortsætter op langs kysten i Oregon.

Drive Thru Tree

Præcis her får vi en forsmag på, hvad der venter lidt længere mod nord. Det sker på højest underholdende, men også lidt turistet manér.

Lige før Highway 1 ender, kan man ved den lille flække Leggett besøge ”The Drive Thru Tree”. Og det er i al sin enkelthedet træ, som man på bedste amerikansk vis kan køre igennem! Stedet ejes og drives morsomt nok af familien Underwood.

Vi betaler 5 dollars til en flink ældre dame, som fortæller, at vi ikke kan køre igennem træet i et motorhome. Men vi er velkomne til at sende dronen på tur, så det bliver vores oplevelse.

Chandelier Tree er 315 fod højt og ca. 2400 år gammelt. Man kan køre gennem træet – dog ikke i en autocamper. Træet har rødder ved Leggett i den sydlige ende af Avenue of the Giants.

Man må ikke klatre i det store Drive Through Tree, men vi fik lov at flyve en tur med dronen – hele vejen til toppen. Heroppefra kan man se, at træet hører til blandt de højeste i miles omkreds.

Årets julefoto er på plads for dette venlige Thunderbird-elskende par fra Los Angeles.

Thunderbird-parade

Stedet er hyggeligt. Gæsterne snakker på kryds og tværs. Vi møder blandt andet Los Angeles’ forening af Ford Thunderbird entusiaster i blandt hvilke en del er kommet for at tage årets julefoto. Det er noget af et syn at se de flotte 1. generations Ford Thunderbirds fra midten af 1950’erne finde vej gennem det – trods alt – smalle hul.

Læs mere om Drive Thru Tree

Avenue of the Giants er 32 miles / 51 km  lang og store dele af turen er lige så smuk som på billedet med masser kømpetræer på begge sider af vejen. Der er masser af stier langs vejen, og her er også gode steder at campere for natten.

110 meter høje træer

Det er U.S. 101, som er hovedvejen gennem redwoodskovene i det nordlige Californien, så vi fortsætter mod nord efter vores stop.

Og lige før Phillipsville følger vi skiltningen og forlader hovedvejen, så vi i stedet følger den gamle landevej, også kaldet Avenue of the Giants. Lige inden vi kører ind i området, gør vi stop ved en infopost, hvor det er muligt at få en folder med kort og tips til området.

Vi læser, at redwoodtræerne i det nordlige Californien er op til 2.000 år gamle, og med en højde på 360 feet/110 meter er de verdens højeste træer.

De store redwoods kan blive flere tusinde år gamle. Deres størrelse er ufattelig, som det ses her.

Langs Avenue of the Giants er der træer alle vegne, men det er ingenting i forhold til tidligere, da hele det nordlige Californien var én stor sammenhængende skov.

Masser af stop og gode vandrestier

Avenue of the Giants er 32 miles lang, og her nyder vi i fred og ro de gamle giganter.

På de mange naturstier langs vejen er der opsat skilte, som fortæller mål på højde og bredde – og det giver hjernen noget at slås med. Træerne er ganske enkelt ubegribeligt store. Vi er i godt selskab.

Skoven er stor – og der er mulighed for afstikkere i bil og til fods. Vi holder os dog til vejen det meste af tiden, og efter godt en times kørsel bliver vi smidt ud på Highway 101 igen. Vi glæder os over, at der findes sådanne steder, hvor tiden nærmest står stille, men vi indser også, at Avenue of the Giants og de omgivende træer blot er en lille rest af det, der engang var. Det er uhyggelige mængder gamle træer, der er fældet her gennem årene. Det meste er gået op i røg.

Victorianske huse i Ferndale

Lige før Euraka gør vi en afstikker til Ferndale, da vi ude ved vejen ser, at Ferndale er et ”historic site”. Byen ligger omgivet af landbrug ca 10 km vest for Highway 101, og sikke en fin overraskelse, der venter os her. Ferndale viser sig at være et yderst charmerende bekendtskab med sine gamle victorianske huse, der i kraft af byens forholdsvis afsides beliggenhed har fået lov til at stå i fred uden ødelæggende nybyggeri.

Vi lærer, at Ferndale er grundlagt af danskere. Byens historie går omkring 100 år tilbage, og det var i disse tider, at byens indbyggere specialiserede sig i mejeribrug og mælkeprodukter. Faktisk var det danske udvandrere, der var med til at grundlægge og udvikle Ferndales ry som mejeriby, der bl.a. var berømt sin produktion af smør. I en opgørelse fundet på highways.com kan man læse, at der i 1879 boede 90 danskere i området ud af en samlet indbyggerskare på 1.050 personer.

Hyggelige Ferndale emmer af historie og charme, og er en vaskeægte soveby, som meget, meget få turister har opdaget. Foto: Ellin Beltz fra Wikipedea (Licens via Creative Commons).

Funky festival og nul kæderestauranter

Byens huse er fredet og Main Street lægger hus til en lille stribe fine butikker. De traditionelle kæderestauranter og shops må man derimod kigge langt efter, for de er bandlyst i byen. Ferndale er dejlig franchise-fri zone og giver dermed et fint billede af det oprindelige USA.

Normalt er Ferndale en stille by, og det er også tilfældet, da vi gæster byen. Faktisk meget stille. Et opslag på nettet røber dog, at det ikke er sådan altid. Hvert år i maj er Ferndale nemlig mål i det årlige Kinetic Grand Championship, som er et spektakulært hippierace med kunstneriske, selvbyggede køretøjer drevet af muskelkraft.

Hvis Eureka er spændende, så ved vi det ikke

Næste stop er Eureka, som er en havneby og hører til blandt de største kystbyer i det nordlige Californien. Eureka betyder ”jeg fandt det”, og her hentydes til guldet, som i midten af 1800-tallet var på alles læber. Vi oplever dig aldrig at finde guld eller andre skatte i Eurekas, hvis charme vi ikke rigtig formår at tage ind. Faktisk finder vi aldrig ud af, om Eureka har noget at byde på – for stedet virker så åndsforladt ude fra hovedvejen, at vi aldrig skænker det en tanke, at Eureka skulle have andet end tankstationer og provianteringsmuligheder at byde på. Så vi sætter kurs mod Walmart, som er amerikanernes svar på Bilka.

Vi har nemlig ikke fået det SIM-kort, som vi købte i Walmart på vores første dag i autocamper, til at virke.

Og vi savner virkelig online connectivity under på vejen, så vi kan optimere turen løbende. To timer senere er vi ude på den grå, kolde parkeringsplads igen – med proviant, fleecetæpper til 7 dollars til de lidt kølige nætter og en skovmandsskjorte (man kan ikke rigtigt færdes i det nordlige Californien uden sådan én. Det er lidt som med Hawaii-skjorten, bare pænere og langt mere maskulint). Hvad angå SIM-kortet ved ikke helt, om vi er kommet længere. Vi skal vente på en eller anden database-opdatering. Det viser sig dog hurtigt, at vi har igen har heldet på vores side. Vi når ikke engang forladt parkeringspladsen, før Sim-kortet med 15GB vågner. Eneste minus er, at muligheden for internetdeling er blokeret, så vi må klare os med en telefon.

Gratis camping ved Kmart

Vi søger efter campingplads for natten, og vi ender med at beslutte os for at teste nogle af de mere alternative muligheder, som USA byder på. Vi tager lidt længere op ad kysten, hvor der i McKinleyville. Vi har læst på nettet, at man kan gå ud fra, at Kmart med glæde lægger asfalt til. Vi går for en sikkerheds skyld ind i butikken lige før lukketid for at spørge. Men vi når slet ikke at fuldføre sætningen. Det er helt i orden. Butikkens manager vil tilmed orientere vagterne, så de holder øje med vores vogn natten igennem. Bingo.

Vi følger de uskrevne regler og parkerer langt fra indgangen. Det er også rarest, for her generer lyset fra gadelygterne mindre. Vi tager bestik af mulighederne på vores videre færd og beslutter, inden vi går til køjs, at lægge kursen østover i morgen. Stillehavstågen fik has på os til sidst.

Vi falder i søvn til visheden om, at der i morgen venter en dag med høj sol og nye spændende oplevelser.

Der er mange måder at holde udgifterne nede på, når man rejser i autocamper. Et af dem er at campere gratis – og det kan man ved visse Kmarts

Lej en autocamper

Brænder du efter at komme ud at opleve USA i en autocamper?
Så klik her for at gå til markedets bedste priser og bestil din næste rejse i autocamper online.

Derfor skal du vælge autocampers.dk

Z

Enkel bestilling

Køb online og find selv den lejeaftale, der passer bedst til dig – på dansk!

Z

Stort udvalg

Vi formidler autocampers i mange størrelser og prisklasser – og også en, der passer dig.

Z

Stærke priser

Vi har skåret ind til benet i alle led – og tilbyder derfor markedets skarpeste priser.