Forsinket bagage

Praktiske råd fra Autocampers.dk

Forsinket bagage - Hvad er mine rettigheder?

Forsinket bagage kan være til stor gene på rejsen. Men husk, at du som flypassager har rettigheder som betyder, at du kan få dækket de udgifter, som den forsinkede bagage medfører for dig.

Savner du din kuffert, er det første du skal gøre at gå til skranken i ankomsthallen og tale med en medarbejder fra flyselskabet, du har rejst med. Her skal du indgive en rapport, som personalet laver for dig. Den hedder en PIR-rapport og står for Property Irregularity Report.

Husk at gemme en kopi af rapporten. Når du har indgivet din rapport, sætter flyselskabet en efterforskning i gang i et forsøg på at finde din kuffert.

Du får dine omkostninger dækket

Herefter er det bare at vente på din bagage, men indtil da; shopping. Der findes desværre ikke 100% håndfaste regler for, hvor meget flyselskaberne dækker. Men du har ret til at købe tandbørste, deodorant, undertøj, tøj at have på og andre nødvendigheder. Husk igen at gemme kvitteringerne, så du efterfølgende kan sende dem til flyselskabets kundeservice, der så skal kompensere dig for dine køb.

For at få dækket dine udgifter skal du kontakte flyselskabet senest 21 dage efter din bagage forsvandt.

Sørg for at holde dig inden for rimelighedens grænser og køb kun absolutte nødvendigheder.

Har du en rejseforsikring, er der chance for, at den også kan hjælpe, hvis din bagage ikke er nået frem.

Erstatning på op til 10.000 kr.

Det er yderst sjældent, at kufferter forsvinder helt. Men sker det, er du berettiget til en erstatning på op til kr. 10.000. Oftest dukker din rejsetaske op inden for et par døgn, og så vil du blive kontaktet af flyselskabet. De står herefter for at køre din kuffert til den adresse, du beder dem om.

Er du utilfreds med luftfartselskabets håndtering af din sag, kan du klage. Se vores guide angående flyforsinkelser for at få hjælp til din klage.

Scroll to Top